52 39 740 33

52 39 674 87

TWÓJ DIETETYK

CZY ŚWIĄTECZNE MENU MOŻE BYĆ SMACZNE I ZDROWE ?

 

Dla osób, które dbają o sylwetkę lub dla tych, którzy mają problemy zdrowotne, święta to niejednokrotnie okres stresu i dylematów związanych z wyborem potraw oraz ich ilością. Co więc zrobić, by nie zwiększyć w tym okresie masy ciała lub nie „odchorować” świąt ?

 

Karp

 

Jest to ryba słodkowodna, półtłusta. Co prawda cieszy się mniejszą zdrowotną sławą niż tłustszy łosoś czy makrela, jednak kryje w sobie wiele dobrego.  To co istotne – karp jest źródłem dobrych tłuszczy z grupy omega-3 i omega-6 (NNKT), które w odpowiednich proporcjach wykazują działanie profilaktyczne chorób cywilizacyjnych takich jak: nadciśnienie, miażdżyca, choroby układu krążenia, a nawet nowotwory.

Walory zdrowotne karpia w dużej mierze zależą od sposobu jego przygotowania. Tradycyjny smażony to najbardziej ciężkostrawna jego forma  oraz pokłady mało zdrowego tłuszczu z panierki. Ponadto tłuszcze NNKT pod wpływem temperatury smażenia zmienią swoja formę na szkodliwą dla zdrowia – nawet rakotwórczą. Karpia można jednak bez trudu odchudzić, np. piekąc go w folii.

Niemalże dla każdego najzdrowszą formą będzie karp w galarecie z warzywami lub faszerowany i zapieczony.

 

Kapusta z grzybami

 

Kapusta z grzybami pod względem ilości energii może być daniem niskokalorycznym, natomiast nie należy do lekkostrawnych. Danie to dostarczy nam dużej ilości błonnika, który pozwoli m.in. wydłużyć uczucie sytości, poprawi perystaltykę jelit. To także dobre źródło witamin K i C. Ważne jest to, aby dania tego nie przygotowywać z dużą ilością tłuszczu.

Należy pamiętać, że dania z kapusty, szczególnie w towarzystwie grzybów czy grochu są bardzo ciężkostrawnenigdy nie podawajmy ich małym dzieciom !

Kapusty z grzybami powinny też unikać osoby mające m.in.. schorzenia wątroby, dnę moczanową, wrzody żołądka i dwunastnicy, ostre i przewlekłe zapalenie trzustki.

 

Wiele zależy też od sposobu przyrządzenia omawianej potrawy. W tym miejscu wspomnę tylko o przyprawach ułatwiających trawienie, takich jak kminek czy majeranek.

 

Pierogi

 

Pierogi świąteczne podawane są na wiele sposobów: gotowane, pieczone, smażone.

Ciasto pierogowe można uznać za lekkostrawne pod warunkiem, że podane jest ugotowane z wody lub pieczone, ponadto znaczenie dla jego wartości odżywczej ma również farsz. Możemy wykorzystać farsz z kapusty i grzybów.

 

Zupy: grzybowa, barszcz

 

Zupy najlepiej gotować na wywarach warzywnych. Warto zrezygnować z mieszanek przypraw typu vegeta, kostek rosołowych, ponieważ działają drażniąco na błonę śluzową żołądka i jelit. Ponadto jest to solidna porcja sodu, który w nadmiarze jest bardzo szkodliwy dla zdrowia. Przypraw tego typu nie powinny spożywać zwłaszcza dzieci, osoby z chorobą wrzodową, stanami zapalnymi przełyku, żołądka, jelit, osoby z nadciśnieniem. Wystarczającą ilość sodu dostarczymy sobie już z rybami oraz kapustą i grzybami.

Zupa grzybowa zabielana śmietaną i z kluseczkami to już nieco większe wyzwanie dla układu pokarmowego.  Dobrze więc zabielić ją jogurtem, wtedy będzie lżejsza i mniej kaloryczna.

W przypadku barszczu uważajmy na ilość „uszek”, które do niego wpadają.

 

Śledzie

 

Niepozorny śledź to bardzo zdrowa ryba.  Jest to tłusty gatunek ryby, czyli dobre źródło NNKT (niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych) oraz witamin D, A i E, które zapobiegają nadmiernemu powstawaniu wolnych rodników tlenu, odpowiadających m.in. za zmniejszenie sprawności układu immunologicznego, uszkodzenie tkanek (m.in. nerwowej), a nawet procesów starzenia.

Starajmy się nie jeść śledzia z pieczywem, lecz nie ze względu, że ono „tuczy”, ponieważ nie jest to prawdą, ale z tego względu, że są inne potrawy, które będziemy próbować, chociażby pierogi, które są m.in. z mąki, jak pieczywo. W każdym przypadku nadmiar nie jest dobry.

 

Śledzie podawane są na wiele sposobów. Mogą być podane w oleju z cebulką, albo z ziołami (np. estragonem), ale też w śmietanie. Z dietetycznego punktu widzenia najlepiej wybrać śledzia w jogurcie.

 

Kompot z suszu

 

Kompot z suszu to jeden ze zdrowszych napojów serwowanych podczas świąt. Ma on charakterystyczny aromat, intensywny smak i jest to świetny świąteczny sposób na poprawę trawienia. Suszone owoce, zwłaszcza śliwki zalecane są osobom z problemem zaparć. Przyprawy takie jak cynamon i goździki, które dodawane są do kompotu, również pobudzają układ pokarmowy do trawienia. Warto więc go pić, chociaż woda też będzie dobrym wyborem.

 

Ciasta

 

W przypadku ciast można zmieniać przepisy, ale dużego pola manewru do ich „odchudzenia” nie ma. Łakocie zawsze będą zwiększały kaloryczność świątecznej diety i w tej kwestii nie ma kompromisu.

 

Dodatkowa rada

 

Ruszaj się – cudów nie ma, jeżeli spożyjesz więcej energii musisz ją „spalić”, aby nie przeobraziła się w tkankę tłuszczową. Zmywanie i sprzątanie to też pewna forma wysiłku jednak niewspółmierna z długim spacerem, marszem, bieganiem czy inną formą aktywności fizycznej.

 

Wesołych i zdrowych Świąt życzę – Sabina Budkiewicz

 

 

Pobierz dzienniczek żywieniowy
Promedica Sp. z o.o. otrzymała pomoc z Unii Europejskiej współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach realizacji projektu: „Aktywacja osób młodych pozostających bez pracy w powiecie chojnickim (I) i (II)” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020"

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.

Zamknij