52 39 740 33

52 39 674 87

TWÓJ DIETETYK

CZY ZNASZ SWÓJ UKŁAD ODPORNOŚCIOWY?

 

To, jak wzmocnić układ odpornościowy, jest jednym z najbardziej złożonych zagadnień biologii człowieka. Choć badania nad jego funkcjonowaniem wciąż trwają, wiemy już, że niektóre substancje okazały się skuteczne we wsparciu naturalnych mechanizmów obronnych.

 

Układ odpornościowy nazywany bywa „systemem”, gdyż ma złożoną budowę – składa się z wielu organów, komórek i substancji, nie zaś z pojedynczych elementów.

 

Pierwszymi naturalnymi barierami chroniącymi przed patogenami są: skóra i błony śluzowe.

 

Skóra stanowi niekorzystne środowisko dla mikrobów. Jej powierzchnia ma odczyn lekko kwaśny i posiada naturalną florę tzw. dobrych bakterii, których obecność w pewien sposób ogranicza występowanie innych.

 

Usta, oczy, nos, uszy, jelita, drogi moczowe oraz narządy płciowe są strefami najbardziej podatnymi na zakażenie, ponieważ stanowią one drogi wnikania drobnoustrojów. Jednocześnie posiadają one także mechanizmy ochronne. Przykładowo: odruch kaszlu, kichania czy biegunka sprzyjają wydaleniu mikroorganizmów przez drogi oddechowe lub układ pokarmowy.

 

Gdy patogenowi uda się przekroczyć pierwsze naturalne bariery ochronne, zostaje aktywowany układ odpornościowy. W pierwszej kolejności ma on na celu zahamować działanie agresorów oraz dokonać naprawy konkretnych tkanek (jeśli zostały uszkodzone). Stan zapalny (objawiający się choćby przez ból czy miejscowe zaczerwienienie) to również sygnał dla organizmu, że coś jest nie tak.

 

Gorączka to kolejny mechanizm obronny występujący czasem we wczesnym stadium infekcji. Jej zadaniem jest przyspieszenie odpowiedzi immunologicznej. Przy nieco wyższej temperaturze niż normalna komórki działają szybciej, aby zwalczyć chorobę. Ponadto niektóre mikroby źle reagują na wzrost temperatury, co dodatkowo przyspiesza pracę układu odpornościowego.

 

Limfocyty to rodzaj białych krwinek, które odgrywają kluczową rolę w zwalczaniu zakażeń. W chwili gdy patogen dostaje się do naszego organizmu komórki limfocytów zaczynają produkować przeciwciała. Te z kolei wiążą się z białkami bakterii, co powoduje zniszczenie patogenu. Istotne jest zatem, aby wspierać ich wysiłek, który ma na celu wzmocnienie odpowiedzi immunologicznej.

 

Skąd biorą się różnice w odporności na infekcje ?

 

Układ odpornościowy osób przewlekle chorych lub cierpiących na jakieś poważne schorzenia, jak również osób starszych, podczas infekcji zazwyczaj reaguje wolniej i z mniejszą siłą.

 

Jednak nawet wśród osób w średnim wieku i zdrowych dorosłych spotykamy ogromne różnice pomiędzy ludźmi – spotykamy zarówno „twardzieli”, którzy nigdy nie chorują, jak i tych, którzy „łapią wszystko, co się przydarzy”.

 

W tym drugim przypadku jest o wiele trudniej zidentyfikować przyczynę osłabienia ich systemu odpornościowego, gdyż zależy ona od wielu czynników ryzyka, między innymi:

  • masy mięśniowej (białka mięśniowe są w pierwszej kolejności wykorzystywane przez układ odpornościowy do wytwarzania limfocytów),
  • poziomu witaminy D we krwi (jest ona niezbędna do produkcji peptydów wykorzystywanych przeciwko patogenom),
  • poziomu hormonów tarczycy (nieleczone lub źle leczone choroby tarczycy znacząco osłabiają nasz układ odpornościowy).

Inne czynniki wpływające niekorzystnie na układ odpornościowy to:

  • styl życia (brak snu, brak ruchu, tytoń, alkohol, niewłaściwa higiena osobista),
  • pokarmy (brak ich różnorodności, przejadanie się lub niedożywienie),
  • długotrwały stres,
  • narażenie na różnego rodzaju zanieczyszczenia środowiska,
  • stan psychiczny (zwykle ludzie dotknięci depresją maja znacznie osłabiony układ odpornościowy).

 

Osoby z grupy ryzyka, jak również ludzie o stwierdzonym ogólnie dobrym stanie zdrowia, ale mający tendencję do częstych infekcji (przeziębień, grypy, stanów zapalnych żołądka, jelit czy dróg moczowych, zapalenia ucha, opryszczki), chcąc wzmocnić naturalne siły obronne swojego organizmu, powinny przede wszystkim zmienić swój styl życia.

 

Dodatkowo w okresie zmiany pór roku (zwłaszcza, gdy nadchodzi jesień) lub przepracowania, depresji albo w okresach zwiększonego napięcia psychicznego, warto rozpocząć aktywne wzmacnianie swojego systemu odpornościowego.

 

Jak w naturalny sposób poprawić odporność ?

 

Naukowo udowodnioną skuteczność wzmacniania układu odpornościowego mają niektóre substancje naturalne, jak np.: propolis, jeżówka, aloes, bez czarny, czystek i wiele innych.

 

Ale o tym w kolejnych artykułach …

 

Sabina Budkiewicz

 

Materiały źródłowe u autorki

Pobierz dzienniczek żywieniowy
Promedica Sp. z o.o. otrzymała pomoc z Unii Europejskiej współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach realizacji projektu: „Aktywacja osób młodych pozostających bez pracy w powiecie chojnickim (I) i (II)” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020"

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.

Zamknij