52 39 740 33

52 39 674 87

TWÓJ DIETETYK

SKŁAD CIAŁA A ODPORNOŚĆ ORGANIZMU

Podczas wizyty u dietetyka standardem jest tzw. analiza składu ciała.

 

Dowiadujemy się z niej: ile mamy w sobie tkanki tłuszczowej i jak jest ona rozmieszczona; mięśni
(a ściślej tkanek miękkich) oraz wody.

 

Często dietetyk nie informuje nas, jaki to ma związek z układem odpornościowym naszego organizmu.

 

A związek ten jest duży – zwłaszcza kiedy podejmujemy próbę odchudzania !

 

Największym sekretem udanej diety odchudzającej jest utrata tkanki tłuszczowej z jednoczesnym zachowaniem masy mięśniowej i kostnej.

 

To może wydawać się oczywiste, lecz większość diet (zwłaszcza tzw. „cudownych”) nie daje takich efektów. Jeśli jakaś dieta obiecuje, że zrzucisz dla przykładu 3 kg w ciągu 1-2 tygodni, to jest to już dieta nieracjonalna a czasem wręcz niebezpieczna.

 

Dlaczego tak jest ?

 

1 kg tkanki tłuszczowej jest odpowiednikiem ok. 7200 kcal zapasów energetycznych. Aby więc pozbyć się chociażby tego kilograma tkanki tłuszczowej, trzeba by prawie zupełnie nic nie jeść przez cały tydzień.

 

Z prostego powodu: każdy z nas ma ściśle określoną podstawową przemianę materii (PPM), która jest niezbędna dla podtrzymania funkcji życiowych (np. praca mózgu, serca, płuc, jelit; utrzymanie stałej temperatury ciała, etc.). Zależy ona od takich czynników jak: płeć, wiek, wzrost  i właśnie skład ciała, czyli ilość mięśni i tkanki tłuszczowej. Na niektóre z tych czynników oczywiście nie mamy wpływu (płeć, wiek, wzrost). Natomiast zawartość tkanki tłuszczowej oraz mięśni jest już zależna od nas samych. Chcąc schudnąć w sposób zdrowy nigdy nie powinniśmy stosować diety o niższej kaloryczności niż wynosi PPM, bo prędzej czy później zemści się to efektem jo-jo !

 

Właśnie szybkie i restrykcyjne diety powodują głównie ubytek masy mięśniowej, wody i masy kostnej.

 

Takie zjawisko jest bardzo niekorzystne z następujących powodów:

 

  • naszą sylwetkę zawdzięczamy głównie mięśniom. Nie da się wyrzeźbić ładnej sylwetki, jeśli będziemy tracić masę mięśniową;

 

  • natomiast jeśli utracimy zbyt dużo masy kostnej, kości staną się łamliwe i ryzykujemy, że rozwinie się osteoporoza.

 

Jednak jest coś jeszcze ważniejszego !

 

Mięśnie są bardzo ważne, aby być zdrowym. Cały nasz układ odpornościowy zbudowany jest z protein (białek). Każde przeciwciało jest białkiem ! Kiedy atakuje nas wirus lub bakteria, nasz organizm wytwarza przeciwciała, aby się bronić. W tym celu wykorzystuje proteiny z naszych mięśni.

 

Przeprowadzono wiele badań naukowych na temat związku między mięśniami a zdrowiem. Ich wyniki mówią, że:

  • im większą mamy masę mięśniową, tym silniejszą mamy odporność;
  • im większą mamy masę mięśniową, tym mniej chorujemy na nowotwory.

 

To jest logiczne, ponieważ rolą przeciwciał jest także uniemożliwianie namnażania się komórek nowotworowych !

 

Jeśli stosujemy dietę odchudzającą i tracimy dużo mięśni, oznacza to, że bardzo pogarszamy swój stan zdrowia.

 

Sekretem udanej diety odchudzającej nie jest więc ani „cudowny suplement”, ani bardzo restrykcyjna i desperacka dieta odchudzająca, ale zmiana sposobu żywienia i ogólna, długotrwała zmiana trybu/stylu życia.

 

 

  Sabina Budkiewicz

Pobierz dzienniczek żywieniowy
Promedica Sp. z o.o. otrzymała pomoc z Unii Europejskiej współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach realizacji projektu: „Aktywacja osób młodych pozostających bez pracy w powiecie chojnickim (I) i (II)” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020"

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.

Zamknij