52 39 740 33

52 39 674 87

TWÓJ DIETETYK

TRUDNY PACJENT Z NADCIŚNIENIEM CZ. II

Dziś o modelach żywienia, które w naturalny sposób przyczyniają się nie tylko do obniżenia ciśnienia krwi, ale także zapobiegają innym chorobom układu sercowo-naczyniowego.

   

Dieta DASH

 

W USA dietą najczęściej polecaną w przypadku nadciśnienia jest dieta DASH (Dietary Approaches to Stop Hupertension), czyli „Dietetyczna metoda walki z nadciśnieniem”, która udowodniła swoją skuteczność.

Jest to dieta:

  • bogata w warzywa i owoce, produkty niskotłuszczowe i nabiał o niskiej zawartości tłuszczu;
  • uwzględniająca razowe produkty zbożowe, ryby, drób, rośliny strączkowe, nasiona, orzechy, oleje roślinne;
  • uboga w sód (mniej niż 2,3g dziennie), uboga w cukier, bez napojów słodzonych i czerwonego mięsa.

Dieta DASH jest zatem:

  • uboga w kwasy tłuszczowe nasycone i trans;
  • bogata w potas, magnez, błonnik i białko.

 

Model Okinawa

 

Badanie prowadzone wśród stulatków z Okinawy zainicjowane przez kardiologa Makoto Suzuki wykazało, że na tej japońskiej wyspie ludzie żyją najdłużej na świecie. Sekret długowieczności mieszkańców Okinawy polega w równym stopniu na odpowiedniej diecie jak i stylu życia.

 

Model żywienia mieszkańców Okinawy to:

  • brak produktów przetworzonych bogatych w cukry proste, nasycone kwasy tłuszczowe i sól;
  • spożywanie o 75% mniej tłuszczu niż w przypadku pozostałych Japończyków oraz mniejsze spożycie soli niż w pozostałych częściach Japonii;
  • spożywanie niewielkiej liczby kalorii (o około 300 kcal mniej niż średnio spożywa się w innych regionach) w postaci znacznie bardziej zróżnicowanej diety;
  • traktowanie posiłków jak sztuki i delektowanie się nimi;
  • dzielenie dziennej liczby kalorii na pięć małych posiłków, przy czym śniadanie jest w nim posiłkiem bogatym w białko;
  • 78% spożywanego białka to białko pochodzenia roślinnego;
  • produkty mające szczególnie silne działanie ochronne, takie jak kapusta, czosnek, kurkuma, algi (mieszkańcy Okinawy, spośród wszystkich populacji świata, zjadają najwięcej bogatego w kwasy omega-3 kombu), jagody goi, większość grzybów i ziół, zielona herbata matcha (w proszku) są elementem codziennej diety mieszkańców Okinawy;
  • na Okinawie spożywa się najwięcej na świecie soi i produktów pochodnych (a zawierają one dużą ilość fitoestrogenów);
  • ryż (produkt bezglutenowy) i słodkie ziemniaki (w odmianie fioletowej, czyli bogate w polifenole) zastępują tam chleb i inne zboża;
  • wśród stanowiących zaledwie 22% diety produktów pochodzenia zwierzęcego znajduje się dużo ryb, owoców morza, niewielkie ilości mięsa i prawie całkowity brak nabiału;
  • głównym spożywanym na Okinawie mięsem jest wieprzowina gotowana długo na wolnym ogniu, aż do wygotowania tłuszczu, a najbardziej popularne są nóżki i pyski, które są bogate w kolagen;
  • szczególnie dużo spożywa się tam antyoksydantów i polifenoli (zielonej herbaty, warzyw, owoców, soi, przypraw itp.), kwasów tłuszczowych omega-3 (oleju rzepakowego, rybnego, sojowego itp.) oraz magnezu (soi i dodatkowo tofu, fasoli, nasion sezamu, zielonych warzyw, słodkich ziemniaków itp.), czyli trzech składników odżywczych odgrywających największą rolę w walce ze starzeniem się, stanami zapalnymi i większością innych chorób.

 

Oprócz diety, do długiego życia mieszkańców Okinawy przyczynia się też w znacznym stopniu ich styl życia. Są oni bardzo aktywni fizycznie w każdym wieku. Codziennie stosują wiele narzędzi radzenia sobie ze stresem i autoterapii najczęściej opartych na shiatsu (szkodliwe środki, takie jak tytoń, nadmiar alkoholu czy kalorii, czy też nadmierne oglądanie telewizji nie wchodzą w grę). Ich codzienna filozofia polega na docenianiu bezcennej wartości życia i istnienia świata z całym jego materialnym i kulturowym bogactwem. Mieszkańcy Okinawy mają poczucie związku z naturą i przodkami, poczucie przynależności, zakorzenienia w większej całości, którą pielęgnują każdego dnia, kultywują pragnienia i przyjemności życia zgodnie z zasadą nuchi gusui („jedzenie jest lekiem życia”) wpisaną w kulturę tej wyspy od co najmniej dwóch tysiącleci.

 

Model śródziemnomorski

 

W Europie efekty zdrowotne podobne jak na Okinawie  osiągają mieszkańcy Krety.

 

Ich dieta charakteryzuje się:

  • niemal całkowitym brakiem przetworzonej żywności: tylko świeże produkty;
  • spożywaniem m.in.:

- niewielkiej ilości prostych węglowodanów w porównaniu ze złożonymi (rośliny strączkowe i zboża z pełnego przemiału w każdym posiłku, także na śniadanie),

- dużych ilości warzyw, owoców, roślin oleistych (migdałów, orzechów włoskich), ziół i przypraw (czosnku, cebuli, pietruszki, tymianku, rozmarynu, szałwii, liści laurowych, mięty, bazylii, kolendry, anyżu, szafranu, cynamonu, kminku, goździków, gałki muszkatołowej i imbiru),

- większych ilości ryb niż mięsa (jeśli już to drobiowego),

- małych ilości produktów nabiałowych (jeśli już, to serów i jogurtów z mleka koziego),

- dużych ilości oliwy typu virgin (bogatej w polifenole),

- dużych ilości kwasów omega-3 (przede wszystkim w postaci ryb),

- umiarkowanych ilości czerwonego wina;

  • odpowiednią atmosferą i czasem trwania posiłków;
  • codzienną aktywnością fizyczną;
  • słonecznym klimatem (czyli zapewnieniem odpowiedniej ilości witaminy D;
  • sjestą, która pozwala lepiej radzić sobie ze stresem.

Ten model żywienia, określany jako dieta śródziemnomorska,  w 2010 roku został wpisany przez UNESCO na listę Światowego Dziedzictwa Kultury.

 

Model … polski

 

Nasz, zwłaszcza tradycyjny model żywienia, nie należy niestety do zdrowych ! Jednak w obecnych warunkach, głównie dieta DASH i dieta śródziemnomorska, są możliwe do zastosowania. Wystarczy zastąpić w naszym żywieniu mniej zdrowe produkty innymi – bardziej zdrowymi, i okaże się, że nie jest to kłopotliwe, nie wymaga  jakichś specjalnych wyrzeczeń i nie zwiększa specjalnie kosztów.

 

W opracowaniu tych zmian znajdziecie pomoc w naszej poradni.

 

Czy to już wszystko o diecie w nadciśnieniu ?

Zdecydowanie nie ! 

 

Za tydzień opiszę wytyczne i suplementy diety umożliwiające walkę z chorobami układu sercowo-naczyniowego, przyczyniające się do zapobiegania i leczenia nadciśnienia tętniczego.

 

 Sabina Budkiewicz

Pobierz dzienniczek żywieniowy
Promedica Sp. z o.o. otrzymała pomoc z Unii Europejskiej współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach realizacji projektu: „Aktywacja osób młodych pozostających bez pracy w powiecie chojnickim (I) i (II)” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020"

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.

Zamknij