52 39 740 33

52 39 674 87

TWÓJ DIETETYK

TRUDNY PACJENT Z NADCIŚNIENIEM CZ.III

Dziś o wytycznych i suplementach diety umożliwiających walkę z chorobami układu sercowo-naczyniowego, przyczyniających się do zapobiegania i leczenia nadciśnienia tętniczego.

 
Jak ograniczyć ryzyko nadciśnienia

 

Na wstępie przypomnę najważniejsze opisane
w poprzedniej części wytyczne dietetyczne:

  • spożywanie większej ilości warzyw,
  • spożywanie mniejszych ilości mięsa (zwłaszcza tzw. czerwonego),
  • unikanie żywności wysoko przetworzonej.

 

Ponadto w profilaktyce i leczeniu nadciśnienia ważny jest m.in.: stosunek sodu do potasu oraz ilość antyoksydantów, polifenoli, kwasów tłuszczowych omega-3, magnezu i argininy.

 

Wszystko to ma wpływ na efekt rozkurczający naczynia (działanie podobne do działania beta-blokerów i antagonistów kanału wapniowego – leków na nadciśnienie) a więc wpływa na obniżenie ciśnienia krwi.

 

Warto więc wiedzieć, że w codziennej diecie istotne jest spożycie magnezu i przede wszystkim potasu. Te składniki - w postaci łatwo przyswajalnej -  możemy dostarczyć organizmowi jedząc przede wszystkim dużo świeżych warzyw.

 

Bardzo ważne jest także zapewnienie sobie optymalnego poziomu witaminy D, zwłaszcza w naszym kraju, leżącym daleko od równika.

 

Z dwóch powodów:

 

  • promienie słoneczne są niezbędne do syntezy witaminy D, która z kolei sprzyja regulacji stężenia składników mineralnych we krwi, co prowadzi do obniżenia ciśnienia krwi;
  • promienie słoneczne stymulują w organizmie produkcję tlenku azotu (NO) o działaniu rozszerzającym naczynia krwionośne, a zatem także do normalizacji ciśnienia krwi.

Dlatego zwłaszcza osobom, które nie przebywają na słońcu wystarczająco długo (obłożnie chorym i starszym przebywającym w domu), zaleca się suplementację witaminy D.

Ważne: o suplementacji witaminy D napiszę za tydzień.

 

Magnez

 

Codzienna suplementacja magnezu może pomóc w obniżeniu ciśnienia krwi, zwłaszcza u osób z bardzo wysokim ciśnieniem. W przypadku nadciśnienia utrwalonego (niechwiejnego), gdzie ciśnienie rozkurczowe utrzymuje się powyżej normy także w nocy, magnez może nie być wystarczający, ale wciąż przyczynia się do znacznego obniżenia jego wartości.

 

Arginina

 

Arginina, która znajduje się w produktach takich jak orzechy włoskie, pistacje, migdały, przekształca się w  tlenek azotu (NO), który jest głównym fizjologicznym wazodylatorem (rozszerzającym naczynia krwionośne). Nic więc dziwnego, że większość produktów bogatych w argininę – głównie roślin oleistych – ma działanie obniżające ciśnienie krwi i chroniące układ krążenia. W nadciśnieniu przyjmowanie 5g argininy ma działanie obniżające ciśnienie podobne do działania środków farmakologicznych.

 

Przyjmowanie argininy znacząco obniża:

 

  • ciśnienie skurczowe
  • ciśnienie rozkurczowe
  • agregację płytek
  • lepkość krwi
  • niedokrwienie kończyn.

Arginina dodatkowo ogranicza wchłanianie nasyconych kwasów tłuszczowych, a rośliny oleiste – choć to niezgodne z logiką, ponieważ są one wysoko kaloryczne – pomagają obniżyć masę ciała i poprawić profil lipidowy. Regularne spożywanie roślin oleistych zmniejsza więc ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego.

 

Suplementacja kwasów tłuszczowych omega-3

 

Najlepiej jeśli w naszej diecie na każdą spożytą jednostkę kwasów omega-3 przypada od 1 do 3 jednostek kwasów omega-6. Kwasy omega-3 występują m.in. w oleju lnianym, w oleju rzepakowym, w rybach – produktach, których wcale nie jest tak dużo w przeciętnej polskiej diecie. Skutek jest taki, że większość osób dostarcza sobie za mało kwasów omega-3, a stosunek omega-6 do omega-3 wynosi przeciętnie 25:1 ! Dla krwi, tętnic i komórek organizmu jest to katastrofalne !

 

Suplementacja kwasów omega-3 pozwala obniżyć:

 

  • poziom trójglicerydów;
  • częstość akcji serca;
  • ciśnienie tętnicze krwi;
  • ryzyko ponownego zwężenia naczyń po angioplastyce naczyń wieńcowych;
  • nietolerancję wysiłku;
  • śmiertelność spowodowaną zawałem serca.

Jednak nie należy stosować suplementacji samych kwasów omega-3, ponieważ łatwo ulegają one utlenieniu. Dlatego jeśli nawet przyjmujemy je w postaci suplementów, powinniśmy wdrożyć też inne zasady:

  • dietę przeciwzapalną oraz wieloskładnikowe suplementy, zwłaszcza polifenole i antyoksydanty, które chronią omega-3 przed utlenieniem.

 

Przeciwwskazaniem do suplementacji kwasów omega-3 jest zwiększone ryzyko krwawienia: zabiegi chirurgiczne, trzeci trymestr ciąży, wylew krwi do mózgu, zaburzenia hemostazy (należy też zachować ostrożność podczas stosowania ich u osób z psychozą).

 

Witaminy C i E

 

Zwykle, spożywając dużo świeżych warzyw, olejów dobrej jakości, orzechów i tłustych ryb, dostarczamy sobie niezbędnych dawek tych witamin, tak istotnych w regulacji ciśnienia krwi. Jeśli jednak uznamy, że powinniśmy dostarczyć ich sobie w postaci suplementów, zadbajmy o to, by była to np. witamina E naturalna, nie syntetyczna. Naturalną witaminę E rozpoznasz po literce „d”. W przypadku naturalnej witaminy E napisane będzie d-alfa tokoferol, d-beta tokoferol, itd.; zaś w przypadku syntetycznej witaminy E – dl-alfa tokoferol, itd.

 

Koenzym Q10

 

Koenzym Q10 to jedyny rozpuszczalny w tłuszczach endogenny antyoksydant. Chroni przed utlenieniem nie tylko cholesterol LDL, ale także  lipidy znajdujące się w błonach komórkowych i mitochondrialnych. Jest również ważnym czynnikiem w wytwarzaniu energii, ponieważ transportuje elektrony do błony mitochondrialnej.

Jak wykazały badania, koenzym Q10 jest w stanie cofnąć postęp ciężkich chorób układu sercowo-naczyniowego, jak np. niewydolności serca.

Za każdym razem, kiedy nasz organizm znajdzie się w niebezpieczeństwie, koenzym Q10 (w połączeniu z innymi połączonymi czynnikami bioenergetycznymi, zwłaszcza magnezem) dodaje mu energii, która może okazać się zbawienna.

Minimalną skuteczną dawką (w postaci suplementu) jest 100 mg na dobę, ale w zależności od powagi problemu może okazać się konieczne stosowanie dawki znacznie wyższej.

Koenzym Q10 jest rozpuszczalny w tłuszczach i dlatego należy go przyjmować równolegle z tłuszczem (np. podczas posiłku składającego się z tłustej ryby czy z dodatkiem oliwy/oleju). Podczas suplementacji koenzymu Q10 badania nie wykazały żadnych skutków ubocznych ani żadnych działań toksycznych.

 

Podsumowanie:

 

Chcąc zapobiec nadciśnieniu tętniczemu lub wspomóc jego leczenie należy zastosować kompleksowy program obejmujący:

  • dietę przeciwzapalną, taką jak, np. dieta śródziemnomorska czy wegetariańska,
  • aktywność fizyczną,
  • radzenie sobie ze stresem,
  • zaprzestanie palenia tytoniu,
  • odpowiednio dobrane suplementy diety.

W niektórych przypadkach może się okazać, że leki nadal będą potrzebne, ale w mniejszych dawkach, co pozwala zredukować skutki uboczne. Jednak ograniczanie się wyłącznie do stosowania leków bez korygowania skutków w postaci niedoboru składników odżywczych, które leki te wywołały, jak również bez zmiany diety i trybu życia prowadzi wyłącznie do technicznego obniżenia wyników.

 

  Sabina Budkiewicz

 

Materiały źródłowe u autorki.

Pobierz dzienniczek żywieniowy
Promedica Sp. z o.o. otrzymała pomoc z Unii Europejskiej współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach realizacji projektu: „Aktywacja osób młodych pozostających bez pracy w powiecie chojnickim (I) i (II)” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020"

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.

Zamknij