52 39 740 33

52 39 674 87

TWÓJ DIETETYK

UCZMY SIĘ OD CHIŃCZYKÓW

Ruch stanowi „pożywienie” dla mięśni, jest potrzebny, gdy mowa o krążeniu krwinek niosących tlen i substancje odżywcze do tkanek oraz jest przydatny w zarządzaniu stresem, w walce o dobre samopoczucie fizyczne i psychiczne. Im więcej ćwiczysz, tym więcej odczuwasz korzyści i tym łatwiej o motywację, aby pójść o krok dalej.

 

Może więc Tai Chi ?

 

Do uprawiania tego „sportu” nie potrzebujesz wdzianka z lycry ani profilowanych okularów przeciwsłonecznych, ani nawet specjalnego obuwia ! Ani elektronicznego zegarka, ani rakiety, ani nawet piłki czy torby. Tai Chi  jest zdecydowanie „low-tech”.

 

Tai Chi Chuan w Chinach początkowo był sztuką walki, tzn. przygotowaniem do walki, do wojny. Obecnie nie tylko Europejczycy, ale nawet Chińczycy traktują tai chi przede wszystkim jako układ taneczny, zorientowany na koordynację ruchów ciała z ruchami całej ćwiczącej grupy. Celem jest gracja ruchów. Często towarzyszy mu muzyka, jest to więc całkowicie pokojowy taniec, który ma wiele zalet dla zdrowia.

 

Stulecia praktyki i doświadczeń w Chinach udowodniły jego zdrowotne działanie, ale dopiero niedawno zajęli się nim naukowcy. Obecnie tai chi zaleca się w wielu chorobach przewlekłych, takich jak:

  • problemy z kręgosłupem i z kolanami;
  • nadciśnienie tętnicze i inne problemy związane ze stresem;
  • problemy z krążeniem;
  • problemy ze strony układu nerwowego;
  • bóle stawów;
  • astma;
  • choroby psychiczne.

 

Podczas pobytu w Chinach często obserwowałam osoby uprawiające tai chi. Zazwyczaj były to grupy liczące do 10. osób i powtarzające powolne ruchy prowadzącego. W Chinach jest to najczęściej stosowana aktywność prozdrowotna uprawiana w środowisku naturalnym. Parki publiczne każdego ranka oblegane są przez osoby, które zaczynają swój dzień od tych łagodnych i powolnych kombinacji ruchowych. Chińczycy uważają tai chi za sport urzędowy i narodowy skarb. Skuteczność tai chi ma tym większe znaczenie, że w kraju tym nie było nigdy rozwiniętej infrastruktury medyczno-szpitalnej.

 

Dziś tai chi bije rekordy popularności nie tylko w Chinach. Wokół niego rozwinął się cały biznes. Ale niewiele jest osób naprawdę rozumiejących logikę i wszystkie niuanse tej sztuki. Nawet nauczyciele posiadający doświadczenie w zakresie innych sztuk walki często skupiają się jedynie na jego powierzchownym aspekcie.

 

A więc jakie Tai Chi ?

 

Istnieją różne typy tai chi. Ich wspólna cecha polega na łączeniu powolnych ruchów. Tai chi to nie karate ani kung-fu w zwolnionym tempie. Zasady autentycznego tai chi różnią się zasadniczo od reguł gwałtownych sztuk walki.

 

Tai chi należy cenić szczególnie ze względu na:

  • utrzymanie stałego poziomu qi, czyli energii życiowej;
  • wymagania stawiane organizmowi oraz ćwiczenie mięśni głębokich;
  • naukę zrozumienia i wykorzystania struktury własnego ciała (kościec, mięśnie i tkanka łączna);
  • naukę koncentrowania się na „tu” i „teraz”.

Niektóre z powyższych kwestii mieszkańcom Europy mogą wydawać się nieco obce i trudne do zrozumienia, ale to w nich właśnie kryje się sekret tai chi.

 

Uwolnij się od stresów i napięć

 

Techniki tai chi to oryginalne i wzmacniające ćwiczenia dla ciała i ducha. Powolne, łagodne i płynne ruchy poprawiają mobilność ciała i wytrzymałość mięśni. Wspomagają przepływ limfy i usuwanie śluzu. Płyną z tego istotne korzyści, dzięki którym można zwalczyć zgubne skutki działania przewlekłego stresu, czyli dolegliwości bólowe i napięcia dokuczające wielu osobom. Po zaledwie kilku miesiącach ćwiczeń tai chi umożliwia powrót do aktywności fizycznej i odzyskanie swobody ruchów.

 

Ruchy tai chi polegają na prawidłowym ułożeniu kośćca i tkanki łącznej. Zaawansowane ćwiczenia są tu niezwykle precyzyjne – wymagają zachowania dokładności pozycji różnych części ciała. Kości, ścięgna i więzadła powinny zachowywać dokładne ułożenie po to, by osiągnąć korzyść mechaniczną, bez względu na to, czy pozostajemy nieruchomo, czy w ruchu.

Osiągnięcie doskonałości może zająć dużo czasu, ale raz zrozumiawszy, o co w tym chodzi, oczywiste stają się korzyści płynące z zachowania właściwej pozycji ciała, stabilności i oszczędności ruchów.

 

Nasz wewnętrzny świat

 

Tai chi uczy nas, że istnieje też inny świat, równie wielki i równie ważny … świat wewnętrzny. W filozofii tao mówi się, że wszystko, co istnieje na zewnątrz, istnieje również wewnątrz.

Prawdziwym wyzwaniem dla uprawiających tai chi jest robić to dobrze, bo niewłaściwe wykonywanie ćwiczeń nie przyniesie wszystkich spodziewanych wyników. Aby dobrze poznać tai chi, trzeba mieć dobrego przewodnika i podjąć częste ćwiczenia.  W opcji minimum, tai chi pozwala „naładować baterie” poprzez porzucenie na chwilę szalonego rytmu współczesnego życia. Ale kiedy pozwolimy się porwać kombinacji miękkich i powolnych ruchów tai chi, ciało i umysł relaksuje się (reakcja parasympatyczna), w tym także układ sercowo-naczyniowy, nerwowy i hormonalny. Wywołuje to m.in. skutek regeneracyjny i odmładzający. Poprzez wyciszenie umysłu i relaks ciała, tai chi stanowi, na najbardziej podstawowym poziomie, oazę dla współczesnego człowieka, która chroni go przed stresem i zgiełkiem świata. 

 

 Sabina Budkiewicz

Pobierz dzienniczek żywieniowy
Promedica Sp. z o.o. otrzymała pomoc z Unii Europejskiej współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach realizacji projektu: „Aktywacja osób młodych pozostających bez pracy w powiecie chojnickim (I) i (II)” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020"

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.

Zamknij